7 zabijáků testosteronu!

Je-li Vaše maskulinita ohrožena, a máme na mysli mužnost na úrovni hormonální, bijte na poplach. Testosteron není jen pohonem Vašeho libida. Je zodpovědný téměř za všechno, ovlivňuje Vaše fyzické i duševní zdraví, vzezření, spokojenost a patrně i úspěch v životě. Hormony jsou puntičkáři, působí i na to, jak se dnes cítíte ve své košili. Se smutným faktem, že hladina testosteronu u mužů začíná obvykle klesat s třicátým rokem věku, je třeba se smířit. Ovšem jen do jisté míry. Drobná změna životního stylu, často jen vynechání některých položek ze stravy, Vám může pomoci k udržení ohně v hrudi a síly v bicepsech alespoň o něco déle. A nikdy nevíte, kdy budete svůj testosteron ještě potřebovat.

Alkohol

Starý dobrý alkohol. Jak je neradostné se zas a znovu dozvídat, že nám škodí. Bohužel je tomu tak i v tomto případě. Častá konzumace alkoholu negativně ovlivňuje produkci testosteronu. Podle aktuálních poznatků fyziologie a farmakologie ale zřejmě pití alkoholu může zapříčinit i poškozování těch molekul testosteronu, které již v krevním oběhu jsou. Možná je tedy načase snížit spotřebu?

Mentolové žvýkačky

Ani žvýkačky nejsou tak nevinné. Nedávná toxikologická studie vydaná v magazínu „The Journal of Food and Chemical Toxicology“ zmiňuje fakt, že mentol a různé odrůdy máty, jež se často ve žvýkačkách vyskytují, mohou potlačovat produkci testosteronu. Vypadá to, že žvýkačky Pedro a Hubba Bubba čeká renesance.

Cukr

O cukru už si snad ani nic dobrého myslet nemůžeme. Můžeme ho ale znemožnit ještě víc. Studie provedená na Univerzitě v Oxfordu zjistila jasnou korelaci mezi příjmem cukru a úbytkem testosteronu. U mužů, kteří denně spotřebovali 75 g cukru denně, došlo po čase ke snížení hladiny hormonu o 25 %. Takže už ani dortíčky, ano?

Spánkový deficit

Jistě Vám nebude novinkou, že nedostatek spánku škodí. Věděli jste ale, že strádání v této oblasti vede ke zvýšené produkci stresového hormonu kortizolu? Ten umí v těle nadělat pořádnou paseku, mimo jiné ale také výrazně omezuje tvorbu testosteronu. Univerzita v Chicagu například zjistila, že muži, kteří spí pouze 5 hodin denně, mají o 15 % nižší hladinu testosteronu nežli muži, kteří spí již tradičně doporučovaných 8 hodin denně. Vypadá to, že místo na pivo teď budete chodit do postele.

Plastové lahve

Neunáhlujte se. Nejde o lobbování hipíků. Alespoň podle aktuálních poznatků endokrinologie a studia metabolických poruch. Na plastových lahvích se mouchy hledají už dlouho, a že jich je. Nově to však vypadá, že ftaláty, tedy chemikálie užívané k výrobě plastových lahví, jsou mimo jiná zla zodpovědná i za pokles hladiny testosteronu u lidí. Ftaláty se samozřejmě za určitých okolností do tekutiny v lahvi uvolňují, do těl se nám ale dostávají i jinými, komplikovanějšími cestami. Plast je všude. Jestli Vás však ani ohrožení mužství nepřiměje používat raději skleněné či jiné ekologicky šetrnější nádoby, pak už Vám pomáhej Bůh. Nám všem.

Anabolické steroidy

Zdá se Vám to matoucí? Anabolika jsou mezi kulturisty, z nichž přece testosteron doslova prýští, značně populární. Steroidy navíc slibují okamžité zvýšení úrovně testosteronu v krvi. A to je právě kámen úrazu. Tento efekt je pouze dočasný. Nárazové doplňování umělých hormonů s krátkodobým účinkem může tělo uvést v jakýsi omyl. Vaše tělo může „vyhodnotit“, že hormonu vyprodukovalo dost, a není tedy potřeba tvořit další. Užívejte steroidy pravidelně a patrně Vás čeká permanentní pokles hladiny mužského hormonu. Ale zase budete mít pořádně nafouknuté svaly. Je to o prioritách.

Běh na dlouhou trať

V matení přitvrdíme. Bylo zjištěno, že ti, kdo pravidelně běhají dlouhé tratě (40 km týdně) mají dlouhodobě znatelně nižší úroveň testosteronu v krvi, než třeba ti, kdož běhají tratě krátké, případně neběhají raději vůbec. Potvrdila to například studie Univerzity v Britské Kolumbii. Dle vysvětlení odborníků padá vina opět na stresový hormon kortizol, jehož množstvím v krvi vytrvalostní atleti přímo vynikají. Trénujete-li tedy na maraton, ujistěte se, že pěstujete i jiné aktivity, které úroveň „nepřátelského“ hormonu snižují.

A hlavně všeho s mírou!

Sdílet na sociálních sítích

Podělte se o váš komentář přes:

Facebook
Chlapská zóna

Používáním tohoto webu souhlasíte s tím, že k analýze návštěvnosti a zacílení reklam používáme soubory cookie. Další informace o cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close