Diesel nebo benzin? Podle čeho se rozhodovat při koupi

Dát přednost benzinovému nebo naftovému motoru? To je jedna z prvních otázek, kterou si řidiči při výběru vozidla pokládají. Jednoznačná odpověď, co je výhodnější, však neexistuje. Záleží samozřejmě na mnoha faktorech, každé auto má svá pro a proti.

U českých řidičů převažují zážehové motory, tedy benzin. Vznětové motory jim však zdatně konkurují, i když jejich pověst pošramotila kauza Dieselgate. Někteří si tak myslí, že diesely produkované emise NOx zlikvidují veškerý život na planetě během několika let – což je blbost. Zplodiny samozřejmě škodlivé jsou, benzinové motory ale zase produkují vyšší emise CO2. Ty jsou sice na jedné straně neškodné, ale rostoucí koncentrace oxidu uhličitého v ovzduší ale může přispívat ke změnám klimatu.

Jde tedy vlastně o volbu mezi emisemi NOx, které mají okamžitý vliv na zdraví člověka nebo CO2, který může v dlouhodobém horizontu ovlivnit klima planety. Je tedy na vás, co považujete za přednější :).

V současnosti se dá říci, že se plusy a minusy obou pohonů vyrovnaly. Každý má své výhody i nevýhody, oba jsou ale terčem útoků ochránců životního prostředí.

Vozy se vznětovým motorem jsou sice obecně dražší, avšak jejich vyšší pořizovací cena je vyvážena nižšími náklady na pohonné hmoty. Proto lze říct, že nafta se vyplácí v případě, že plánujete dlouhé cesty, případně budete vůz využívat jako služební automobil. Pro toho, který dojíždí denně do zaměstnání pár kilometrů, se vzhledem k následným nákladům více vyplatí benzinový motor.

Nižší spotřeba dieselu je na druhou stranu vykoupena dražšími součástkami. Servis naftového auta je náročnější, a tudíž i nákladnější. Při jízdě na krátké trasy se u dieselu navíc častěji opotřebovává filtr pevných částic, který se nestíhá regenerovat, a jeho výměna vyjde řádově na desetitisíce korun. Cena náhradních dílů pro benzinové motory naopak nepředstavuje nijak výraznou zátěž.

Nejde ale jen o provozní náklady, různé pohonné jednotky se liší také jízdními vlastnostmi. Diesely totiž disponují větším zátahem v nižších otáčkách, a tak se leckomu jeví dynamicky příjemnější. Pokud navíc často taháte za autem přívěs s různým harampádím či stavebním materiálem nebo jezdíte naloženi po střechu, tady má dieselový motor díky svému vyššímu točivému momentu nepopiratelnou výhodu proti benzínovému protějšku.

Benzinové motory jsou zase tišší a méně vibrují. Jsou navíc lehčí a méně zatížený vůz může mít jemnější, komfortněji naladěný podvozek.

Otázka, zda si pořídit vůz se vznětovým či zážehovým motorem, zůstává bez jednoznačné odpovědi. Ani jeden druh paliva není pouze pozitivně hodnoceným, důvody k výtkám se najdou pokaždé. Je třeba posoudit, k jakému účelu vám bude automobil sloužit. Zda k dennímu dojíždění do práce či k jízdám na krátkou vzdálenost, nebo k víkendovému rodinnému putování na chalupu stovku kilometrů. Podle toho se pak rozhodněte.

Pokud bychom ale měli vše co nejvíce zobecnit, diesely jsou ideálem pro delší trasy, časté připojování tažných vozíků či jízdu s plným obsazením kabiny a zavazadelníku. Pokud se celoročně pohybujete jen po kratších trasách a tu delší absolvujete pouze jednou za týden nebo měsíc, zvolte raději benzinový motor.

Sdílet na sociální síti

Podělte se o váš komentář přes:

Facebook
Chlapská zóna