Domácí fitness: Co si pořídit do začátku

Pekáč buchet už nechcete mít v troubě, ale na břiše? Toužíte po ocelových svalech a Schwarzeneggerově vzezření? Pak nezbývá, než cvičit. Posilovna je skvělá možnost, jak snového těla dosáhnout. Jenže co když vás veřejné fitko neláká? Kdo by taky chtěl odpoledne trávit ve společnosti funících chlapů, cvičit na opocených strojích a nechávat si podrývat sebevědomí kdejakým namistrovaným kulturistou, že…Nabízí se ale možnost vytvořit si vlastní domácí posilovnu.

Proč si pořídit domácí fitness?

Přepadne-li vás třeba v noci neukojitelná touha vyžrat ledničku, potrestáte se tím, že si dáte ve své posilovně řádně do těla. Můžete zkrátka cvičit, kdykoli se vám zachce. Ušetříte čas nutný k cestě do posilovny, ušetříte i na vstupném a permanentkách. Při cvičení doma vás nikdo neruší, nemáte se před kým stydět, nikdo vás nerozptýlí. A na co se vymluvíte, když budete mít posilovnu rovnou doma, aha?

Nemusíte hned ruinovat účet a nakupovat plnou výbavu pro komerční fitko. Dokonalá posilovna z vás sama o sobě Arnolda stejně neudělá. Musíte cvičit. A k tomu stačí pár základních nástrojů. Svou posilovnu můžete zdokonalovat postupem času.

Interiér

Vaše domácí posilovna by měla být vybavena povrchem odolným vyšší zátěži. Vhodný je silný koberec nebo ještě lépe speciální pryž, která ztlumí případné dopady závaží – navíc je hygienická a snadno udržovatelná. Dřevo ani plovoucí podlaha vaší domácí posilovně nijak na kráse a funkčnosti neuberou, myslete však na to, že dostanou zabrat.

Na příhodné místo instalujte zrcadlo, jež vám umožní kontrolovat správnost prováděných pohybů a hlavně se patřičně naparovat, až docílíte svého vysněného vzezření. Místnost by měla být samozřejmě dobře odvětrávaná a vhodně osvětlená. Důležité je, abyste se ve svém soukromém fitku cítili dobře a byli jím motivováni ke cvičení.

Činky

Žádný cvičební nástroj dosud nepřekonal činky. Jsou naprostým základem každé posilovny, trenéři a profesionální kulturisti na ně nedají dopustit. Činky umožňují jednoduché cviky, díky kterým budete rychle nabírat svalovou hmotu.

Výhodou činek je jejich nízká cena, skladnost a vysoká variabilita při cvičení. Vhodné je mít činky jednoruční i obouruční. Plastové a pryžové činky jsou levnější, zato však méně odolné a některé mohou při cvičení špinit ruce. Pokud jste si jisti, že domácího posilování brzy nenecháte, určitě investujte do činek slitinových. Vydrží daleko déle. Začínejte s nižší zátěží, u jednoruček je ideální začátečnická váha okolo 7 kg.

Lavice

Univerzální a snadno dostupné jsou lavice. Hodí se zejména k zušlechťování horní poloviny těla. Šikmá lavice je nejlepší parťačkou pro poctivé budování pekáče buchet, rovná lavice se hodí třeba pro vzpírání činek. Časem můžete sebe a svou domácí posilovnu trochu rozmazlit a sehnat si vychytané multifunkční a nastavitelné lavice. Pro začátek stačí investovat jen pár tisícovek.

Bradla a hrazdy

Domácí posilovna rozumného muže nepostrádá hrazdu ani bradla. Jde o jednoduchou, skladnou a lacinou, přesto velmi efektivní pomůcku pro zdokonalení vizáže i schopností svého těla. Bradla a hrazdy vám umožní účinně posilovat pomocí váhy vlastního těla. Hrazdy mohou být stropní, dveřní, nástěnné, volně stojící, nacpete je zkrátka kamkoli, třeba i do kumbálu. To z nich rozhodně činí základní vybavení každé domácí posilovny. Pořídíte je už od pár stovek.

Fitness přístroje pro domácí posilovnu

Tělocvičnu je vhodné vybavit i nějakým posilovacím či aerobním přístrojem nebo trenažérem. Myslete na to, že před každým silovým tréninkem je nutné svaly zahřát. K tomu se skvěle hodí právě ony aerobní přístroje a trenažéry. Protože činky, lavice a hrazdy (případně žebřiny) umožňují cviky zaměřené převážně na horní polovinu těla, je záhodno pořídit si nějaký stroj určený k posilování dolních partií.

Dobrou volbou může být klasika v podobě rotopedu či stacionárního kola. Na rozdíl od běžeckého pásu tolik nezatěžují klouby, umožnňují také výborné rozehřátí před posilovací fází tréninku, procvičují lýtka, stehna, hýžďové svaly i boky. Pořizovací náklady nejsou nikterak vysoké. Bůhví proč však cvičení na rotopedu mnoho sportovců po čase omrzí. V úvahu tedy přichází v poslední době velmi oblíbený eliptický (crossový) trenažér. Ten zajistí vysoce účinný eliptický pohyb, jenž posiluje svaly nohou, hýždí, zad, ramen i paží. Šetří klouby i páteř, nahradí vám rotoped i běžecký pás. Ten nejzákladnější pořídíte už od 4000 korun.

Je více než rozumné absolvovat alespoň pár hodin s profesionálním trenérem v kvalitním fitnesscentru. Trenér vás naučí, jak správně cvičit, poradí, jaké pohyby jsou pro vás (ne)vhodné, případně odnaučí zlozvykům. Může vám také doporučit typ stroje, který se pro vás hodí. Trh je zahlcen množstvím přístrojů, z nichž mnoho je zbytečných nebo předražených. Nechcete-li mít doma další věšák na prádlo, nekupujte nic unáhleně. Při výběru berte v potaz povahu a velikost interiéru své posilovny, vybírejte podle sportovních aktivit, které Vám vyhovují nejvíce. Někdo nedá dopustit na posilovací věže, jiný preferuje veslovací trenažér. Nechte si poradit, navštivte nějaký veletrh volnočasových aktivit, stroje si vyzkoušejte. Nejdůležitější totiž je, aby vás cvičení bavilo.

Sdílet na sociální síti

Podělte se o váš komentář přes:

Facebook
Chlapská zóna