Jak moc jsou elektromobily šetrné k přírodě?

Elektromobily se pyšní šetrností k životnímu prostředí, nulovými emisemi a znečištěním vzduchu. Ale je tomu skutečně tak? Abychom posoudili skutečný ekologický dopad elektromobilů, je třeba vzít v úvahu víc, než jen samotný provoz vozidla. Ekologickou zátěž určuje nejen jízda vozem, ale i jeho výroba, likvidace, získávání materiálu pro jeho výrobu a samotná elektrická energie, jíž vůz ke svému provozu využívá. I ta nějak vzniká. Posoudíme-li skutečně celý proces, elektromobily už nemusí v celkovém hodnocení působit tak ekologicky, jak by se mohlo zdát. Je třeba vzít v úvahu zejména to, v jaké lokalitě je vůz používán a jaký je v daném místě hlavní způsob získávání elektřiny.

Výroba elektromobilů

Podle Institutu Fraunhofer je během výroby vozidel na elektrický pohon vyprodukováno až o polovinu více CO2 než při výrobě klasických automobilů se spalovacím motorem. Elektromobily totiž zejména kvůli svým specifickým bateriím obsahují větší množství vzácných prvků, jež se musí nějak získávat a těžit, což navyšuje množství vyprodukovaného CO2. Jde o kovy jako měď, kobalt nebo neodymium. Tyto se často získávají v rozvojových zemích, kde během jejich těžby samozřejmě dochází k masové deforestaci, znečištění vod a kontaminaci půdy. Buďme však spravedliví, k takovým katastrofám nedochází zdaleka jen kvůli bateriím elektromobilů. Tento negativní dopad novodobých vozů by se navíc dal eliminovat vývojem a vylepšením jejich baterií, na němž se pracuje. Pro příklad, při výrobě vozidla Mercedes A 170 je vyprodukováno celkem 6200 kg CO2, při výrobě elektromobilu Nissan Leaf pak 7625 kg CO2, k čemuž musíme přičíst produkci CO2, jež vzniká při výrobě baterie Nissanu, a to je 6006 kg CO2. Výsledné množství CO2 vzniklého při zrodu elektromobilu tohoto typu je tak 13636 kg, což je více než dvojnásobek množství CO2, za nějž svou výrobou zodpovídá Mercedes. Obecně lze tedy říci, že samotná výroba elektromobilů je k přírodě méně šetrná, nežli výroba klasických automobilů. Je ovšem nutné zdůraznit, že jde pouze o proces jednorázový, a nelze takto racionálně argumentovat proti celkové ekologické šetrnosti elektromobilů.

Nulové emise versus emise nepřímé

Elektromobily při svém provozu skutečně nevypouští do ovzduší žádné výfukové plyny. Ty nicméně vznikají a do atmosféry se dostávají při výrobě elektrické energie, díky jejímuž přispění tato vozidla jezdí. Platí to samozřejmě tehdy, nevzniká-li potřebná elektřina z obnovitelných zdrojů. Elektromobily tedy produkují emise nepřímé. Záleží ale, kde daný elektromobil jezdí a kde čerpá elektrickou energii. V mnoha zemích elektřina z určité části vzniká z obnovitelných zdrojů. Míra nepřímých emisí tedy zásadně závisí na získávání elektřiny v dané zemi, a odpověď na otázku po míře (nepřímých) emisí produkovaných elektromobily je tak kolísavá.

Problematika baterií

Jistou ekologickou zátěž přináší i poměrně obtížná likvidace vysloužilých baterií. Baterie lze ovšem alespoň do jisté míry recyklovat a využívat je pro shromažďování elektrické energie. Navíc mají minimální životnost 10 let. V současné době tedy likvidace baterií představuje spíše ekologický problém budoucnosti.

Ekologická zátěž elektromobilů

Podstatou věci tedy je, jak již bylo naznačeno, lokace užívání vozu a místní získávání elektrické energie. Pokud je elektřina v daném místě vyráběna z obnovitelných zdrojů, představují elektromobily daleko menší zátěž pro životní prostředí nežli automobily se spalovacími motory. Jsou-li ovšem v dané zemi zdrojem pro výrobu elektřiny například fosilní paliva, ekologická zátěž elektromobilů stoupá. Ve většině zemí, zejména pak v těch, kde elektromobily jezdí, přičemž hlavně ty by měly být předmětem statistik, je elektrická energie získávána jak z fosilních paliv, tak z obnovitelných zdrojů a jaderného štěpení. Obecně vzato jsou tedy elektromobily k přírodě skutečně šetrnější, v závislosti na výše uvedeném pak v různé míře.

Problém spočívá v energetickém průmyslu

Proč je tedy ekologický přínos elektromobilů v poslední době tolik zpochybňován? Problém je v energetickém průmyslu, nikoli v samotných vozidlech. Většina celkového množství elektrické energie pro svět je zatím vyráběna převážně přeměnou fosilních paliv, jež se samozřejmě musí také nějak těžit. Při tom vzniká obrovské množství CO2, které putuje rovnou do atmosféry. Pokud bude většina elektrická energie vyráběna z obnovitelných zdrojů, což je, doufejme, cíl, o nějž všichni usilujeme, bude provoz automobilů na elektrický pohon ještě šetrnější.

Elektromobily jsou tedy rozhodně vykročením správným směrem a jejich zatracování je pouhou nepoučenou argumentací či záměrem oddálit používání elektrické energie coby pohonné hmoty. Uvažme také, že vozy fungující na elektrický pohon neprodukují téměř žádný hluk, což je rovněž zásadním přínosem pro životní prostředí. Zodpovědně tedy můžeme říci, že i s ohledem na ekologicky méně šetrnou výrobu vychází v celkovém srovnání provozování elektromobilů lépe, než provozování vozidel se spalovacími motory.

Sdílet na sociálních sítích

Podělte se o váš komentář přes:

Facebook
Chlapská zóna

Používáním tohoto webu souhlasíte s tím, že k analýze návštěvnosti a zacílení reklam používáme soubory cookie. Další informace o cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close