Protein: Kouzelný prášek nebo zbytečná investice?

Strava – to je někdy věda! Ideální vzorec stravování a vhodných potravin je věčným tématem, v němž snad nikdy nedojde k úplné názorové jednotnosti. Mezi výživovými poradci najdeme jen malé procento těch, kteří mají všeobecný přehled o složení jednotlivých potravin, o fungování lidského těla nebo jeho reakcích u jedinců s určitým typem onemocnění. Nemluvě o tom, že neustále přibývá „rychlokvašek“, které se odborníkem na výživu staly během pár dnů. Zastánci bezlepkových diet si budou protiřečit s vyznavači sacharidových vln nebo jiných vyhraněných modelů stravování. Odlišná tvrzení a doporučení pak laiky zmatou úplně. Na jedné straně nás tyto nuance vedou k vlastním úvahám o tom, co našemu organismu prospívá nejlépe, na straně druhé můžeme mít problém zvolit vyhovující a tělu prospěšné potraviny.

Protein – ano nebo ne?

Když už se nám podaří jakž takž uzpůsobit jídelníček, přijdou na řadu moderní vymoženosti v podobě suplementů a doplňků stravy. Zatímco pro některé jsou nepostradatelnou součástí, jiní je považují za chemické náhražky přirozených potravin a neinvestovali by do nich ani korunu. K nejvíce diskutovaným doplňkům patří jednoznačně proteiny, které stejně jako tuky a sacharidy, přijímáme konzumací běžné stravy. Proteiny neboli bílkoviny, užívají vrcholoví sportovci, kulturisté, ale i občasní cvičenci.

Trh je doslova nasycen proteinovými přípravky, které slibují rychlý nárůst svalů a ztrátu tělesné hmotnosti. Než se bezhlavě vrhnete do nákupu „zázračného“ prášku, přečtěte si pro a proti.

Správný jídelníček jako základ

Pokud se stravujete vyváženě a pestře, nepotřebujete jakýkoli doplněk stravy. Základem je vždy adekvátní denní příjem zdraví prospěšných potravin, bez něj jsou vám jakékoli suplementy k ničemu. Jestliže se vám stává, že nemáte vždy dostatek času na přípravu svačiny nebo večeře, pak je investice do proteinu dobrá volba. Jeho příprava je snadná, rychle se rozpouští a určitě Vás na nějakou dobu zasytí.

CFM protein – produkt první volby

Protože existuje nespočet firem, které proteinové produkty poskytují, snadno můžete sáhnout po nesprávném balení. Rozhodně se neřiďte jen marketingem. Naopak! Příliš podbízivá reklama může být zavádějící. Jeden z nejdůležitějších parametrů při výběru „pravého“ proteinu, je proces přípravy. Jednotlivé proteiny se liší především obsahem syrovátkové bílkoviny.

Nejvyhledávanější jsou přípravky zhotovené metodou CFM. Jedná se o technologii, při níž se využívá specifických keramických filtrů, které zachycují nežádoucí složky a propouští čistý syrovátkový protein. Ten je typický lehkou stravitelností, čímž nezatěžuje trávicí systém a ulehčuje tělu příjem živin do svalů. Výrobky připravené metodou CFM bývají zpravidla označeny názvem WHEY. Vždy se ale přesvědčte, zda se jedná vskutku o 100% syrovátku. Další procesy zpracovávání kravského mléka (z něhož syrovátka vzniká) nesou označení WPC nebo WPI, kdy konečný produkt obsahuje nejen syrovátku, ale rovněž zbytky tuku nebo laktózy.

Pomoc poškozeným svalům

Protein je zvláště prospěšným doplňkem u osob s pravidelnou sportovní aktivitou, během níž dochází k narušení svalových vláken. Jednou z hlavních složek potřebných k regeneraci poškozených svalů je právě bílkovina. Z toho jasně vyplývá, že sportovci by protein měli užívat bezprostředně po tréninku.

O proteinech bychom mohli napsat několik dlouhých článků, neboť jejich využití je poměrně široké. Na noc se doporučují proteiny s delší dobou trávení, jiné lze podávat kdykoli během dne. Málokdo ví, že existují též přípravky vhodné k tepelné úpravě. Můžete si tak snadno uklohnit lívance, palačinky nebo buchty.

Sdílet na sociální síti

Podělte se o váš komentář přes:

Facebook
Chlapská zóna