Škoda představila první elektromobil Vision E. Vůz s displejem ve stylu Ferrari a otočnými sedadly se bude řídit sám.

Elektrická auta už jezdí po silnicích v řadě zemí a jejich počet stále roste. Nesmrdí, nehlučí a jejich provoz je výrazně levnější. Vybere si už téměř každý. K dispozici jsou relativně levné malé městské elektromobily, běžné hatchbacky i luxusní sedany a SUV. Automobilka Škoda Auto na autosalonu v Šanghaji v dubnu oficiálně představila koncept prvního elektromobilu Vision E. Velké auto s rysy SUV poháněné čistě elektromotory má mít dojezd přes 500 kilometrů na jedno nabití, autonomní řízení nebo možnost otáčet sedadla o dvacet stupňů. Interiéru budou vládnout displeje ve stylu Ferarri.

Vůz má s délkou 4,645 metru a šířkou 1,917 metru podobné proporce, jako SUV Kodiaq, s výškou 1,55 metru je ale o deset centimetrů nižší. Základem je koncernová platforma pro elektromobily MEB (Modularer Elektrifizierungsbaukasten), a to znamená také velkorysý vnitřní prostor. Kabina má být moderní, prostorná a údajně se do ní bude výborně nastupovat.

Nastupování a vystupování ulehčí proti sobě otvírané dveře a absence prostředního B-sloupku, a také možnost otáčet sedadla o dvacet stupňů. Při otevírání dveří se sedadla natočí směrem ven a usnadní tak nástup do auta. Po zavření dveří se automaticky vrátí do výchozí polohy.

V režimu autonomního řízení, tedy jízdy bez zásahů řidiče, se přední sedadla automaticky nastaví do komfortní polohy. Samočinně se upraví i poloha volantu, aby odpočívajícímu řidiči nepřekážel. Vozy s autonomním řízením na této úrovni se mohou podle vyjádření firmy například zcela ujmout řízení na dálnici. Systémy přitom řídí předjíždění, vyhýbání, zrychlují a brzdí. V nebezpečných situacích je řidič vyzván, aby se ve stanoveném čase opět chopil volantu. Od úrovně 3 komunikují vozy automaticky i mezi sebou a vyměňují si informace.

Interiéru budou vládnout displeje. Kromě toho klasického středového najdeme další displej na místě přístrojového štítu. Volant bude malý a displej suplující přístrojový štít bude umístěn nad ním.  Podobně, jako tomu je u modelů Ferrari, pak dostane vlastní displej i spolujezdec.

Mobilní telefony si bude každý cestující nabíjet bezdrátově v takzvaných „phoneboxech“ ve výplních dveří. Obsah smartphonů se bude zrcadlit na osobních displejích.

Hodnota zrychlení z nuly na sto má být nejlepší v celé historii značky. Přesné číslo ovšem zatím známo není.

Auto se v této podobě nezačne hned nabízet, jedná se zatím jen o koncept. Podle plánu by ale měla z Mladé Boleslavi již za dva roky vyjet první škodovka typu plug-in hybrid, tedy s dobíjecím hybridním pohonem, a v roce 2025 už se počítá s tím, že by v nabídce bylo pět plně elektrických modelů.

Sdílet na sociálních sítích

Podělte se o váš komentář přes:

Facebook
Chlapská zóna

Používáním tohoto webu souhlasíte s tím, že k analýze návštěvnosti a zacílení reklam používáme soubory cookie. Další informace o cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close